Top drie fouten financiƫle administratie in vakantie

In de zomermaanden, wanneer de administratieafdeling op vakantie is, kan er heel wat mis gaan bij bedrijven. Accountantsorganisatie Accon avm zette de drie grootste valkuilen op een rij en geeft ondernemers tips voor een goede vakantieoverdracht.

 
  1. Spookfacturen betalen

Een vervanger van de administratie herkent spookfacturen minder snel en is dus eerder geneigd hierin te trappen. Leg schriftelijk vast welke facturen tijdens de vakantieperiode verwacht worden.

 

  1. Beperkt bereikbaar zijn tijdens vakantie

Er wordt steeds vaker op gerekend dat de ondernemer tijdens de vakantie soms toch bereikbaar is. Dat is in principe prima, maar waak er wel voor dat er beslissingen worden genomen op basis van onvolledige informatie. Dit kan grote gevolgen hebben. Wanneer er contact wordt gehouden met het werk, doe dit dan dus met honderd procent aandacht. Wanneer het kan wachten tot na de vakantie, stel het dan uit.

 

  1. Betaling Belastingdienst vergeten

Eind juli moet de omzetbelasting worden betaald, maar de hoogte hiervan wordt pas in dezelfde maand duidelijk. Wanneer ondernemers deze vergeten te betalen kunnen zij op fikse boetes rekenen. Bereid dit voor en draag het goed over.

 

Rob van der Gun van Accon avm: ‘Een goede en duidelijke vakantieoverdracht is erg belangrijk en bestaat in feite uit vijf stappen: breng in kaart wat er tijdens de vakantieperiode speelt, leg deze zaken schriftelijk vast, laat contactgegevens achter voor dringende zaken en stem goed af waarvoor en wanneer er wel en niet gebeld kan worden

..

Zoeken